UVI?
Jag har börjat misstänka att jag kanske har UVI (urinvägsinfektion). Har inga symtom såsom svidande när jag kissar eller "småskvättande" eller så, men däremot så luktar urinen som UVI (fräsch info va?!). I mitt yrke så har man ju varit med om en och annan patient med urinvägsinfektion och man lär sig rätt snabbt att känna igen lukten! 

Jag hade UVI för ca 10 år sedan sist, då kände jag ingen sveda eller smärta förrens den vandrade upp och satte sig i urinledarna. 

UVI orsakar ju också sammandragningar under graviditet och det kan även leda till för tidig förlossning. Sist jag tog en urinsticka så var den fin men det var ju hos BM i vecka 10 och det är snart 17 veckor sedan. Som sagt så är det 3 veckor kvar tills nästa BM tid och så länge vill jag inte vänta! Tar en tripp till jobbet imorgon eller på tisdag och tar en sticka där, är den ful och visar positivt på nitriter och leukocyter så får jag ringa min VC och be dom skicka provtagningsetiketter så kan jag ju själv lämna in en urinodling uppe på lab som ligger våningen ovanpå jobbet. Det är skönt att man jobbar på lasarettet och kan kolla sånt här själv! Kan ju även be nån av våra läkare skriva ut antibiotika isf.

Men dom vill kanske att man kommer på undersökning på vårdcentralen iaf, det skulle ju vara skönt å slippa. Får hoppas på en fin sticka helt enkelt så är ju den saken ur världen! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress