Föräldraledighet

Vi har nu suttit och planerat lite i våran föräldraledighet. Vi är inte riktigt klara men vet väl på ett ungefär.

Gustav är ju född i april. Nästa år i April vill vi verkligen inte att han ska börja förskolan. Såg faktiskt på Nyhetsmorgon häromdagen att den optimala tiden för ett barn att börja är när dom är mellan 14-16 månader gamla enligt en expert. Då är dom som mest självsäkra och känner sig som kungar (nåt med utvecklingen där). Många tror att 18 månader (dvs 1.5 år) är perfekt men det är det inte alls enligt experten (minns inte riktigt om hon var barnpsykolog eller vad hon var) då dom då ist har som mest separationsångest i den åldern.

Gustav blir ju 14 månader vid midsommar nästa år, passar ju inte så bra att skola in och sen ha honom hemma när det är sommarstängt på ordinarie förskola för att sedan skola om igen i augusti, det blir ju alldeles för rörigt för både honom och oss!
Så, i augusti nästa år blir ju bäst, då är han 16 månader gammal 👍🏼

Nu ska vi bara kolla hur mycket vi kan ta ut i dagar så dom inte tar slut innan dess och fördela hur vi ska göra, för Macke ska vara pappaledig 3-4 månader också. Jag kommer ta 20 dagar i månaden när jag är föräldraledig (som nu då) men Macke kommer ta alla dagar i månaden med ersättning. Han har många dagar kvar för Hedvig också så han tar nog 4 dagar i veckan för henne och se 3 dagar i veckan för Gustav (de dagar som Hedvig är på förskolan- tisdag, onsdag och torsdag)

Vi måste räkna klart på det och bestämma vilka perioder som vem av oss ska vara föräldraledig så att vi kan meddela våra arbetsgivare i god tid också 👍🏼

Nu ska jag sova

Cecilia

Åh vad skönt att läsa detta inlägg. Jag har lite smått ångest för att min lilla tjej ska börja förskolan i oktober. Hon kommer då vara 16 månader så det var skönt att läsa att det är en bra ålder :) Men jag tycker ändå att hon är lite liten 🙈

Svar: Ja det är inte lätt att "släppa" dom till nån annan. Men dom får ju så mycket på förskolorna, hon kommer säkert få det superbra!! ❤️
Therese Öjebo

Anonym

Ush, kommer skola in min när han är 13 månader. Men har pratat med BVC och massa pedagoger och alla säger att det är enklare att skola in en ettåring då de inte har så mycket egen uppfattning ännu... Får tro på det i mitt fall 😅😳🙈

Svar: Det kommer säkert gå superbra! Alla barn är ju egna individer, tänk att i USA lämnas en del barn till förskolor när dom bara är ett par månader.. Lycka till!
Therese Öjebo

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress