Fredag
Fick en rejäl sovmorgon med Hedvig imorse 🙏🏼 Hennes temp gick ner under natten och vid 8 imorse visade den 37.1 👏🏼 Men den har ju pendlat en massa senaste dagarna så vi får se under kvällen igen. 

Jag ligger i schäslongen och surfar trädgårdsfakta och växtskötsel medans Hedvig sitter och pysslar vid köksbordet.

Inser att jag visst skulle ha klippt mina pionbuskar i höstas. Jag planterade ju 4 stycken, 2 vita och 2 rosa i somras i ena hörnet av tomten. Hoppas dom klarat sig ändå och inte blivit angripna av svamp eller mögel! 
(null)

Jag har ett starkt sug efter ett fint körsbärsträd känner jag! Både blomning och frukt är jag ute efter! Men frågan är om det blir jobbigt med en massa körsbär som fåglarna tar eller som ligger på backen. Kanske en sort som ger mer blomning än frukt? Jag har några månader på mig att fundera! 

Är så glad för att vi har Billbäcks och Eriksberg så nära oss! Och att vi har ett släp så att man kan transportera hem med! 

Jag tjatar, men Åååå vad jag vill ha vår nu!!!!! 
Längtar till att få göra nånting ute! Klippa ner lavendeln, gödsla thujorna, så blomsterfröna! 
Sofia (Himpan)

Tror inte du behöver vara orolig för dina Pioner. Jag har övertagit mina och de är nu 65-70 år gamla. De är alltid nedklippta på våren. De får ca 30-40 knoppar varje år. Det var dock osäkert om de skulle klara flytten. Men de skulle annars slängas, så jag tog chansen och de har aldrig blommat så mycket som de gör nu. Man tar bort det vissna. Kommer nya skott på våren. Brukar även klippa bort de blommor som blommat över och då brukar det komma nya knopp på sidan om. Skulle du se att det blir bruna fläckar på bladen under sommaren skulle jag nog om jag var du ta bort just dem, så det inte sprider sig.

Älskar mina Pioner. Önskade dock att de skulle blomma ännu längre. Drömmer om en Dillpion. Jättevacker röd med dilliknande blad.

Svar: Åh tack för uppmuntran och tips! Men du, se till att skaffa dillpion i sommar! Drömmer ska uppfyllas! 😉✨
Therese Öjebo

Malin

Hej! Jag klipper också alltid ner mina pioner på våren! Blir större och finare för varje år :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress