Söndag
Gjorde ugnsrostade morötter med vitlök, ingefära, sambal oelek, olivolja, citronjuice, pinjenötter, koriander och spiskummin till lunch. Blandade det ihop med couscous. Blev riktigt riktigt gott!
(null)

Skördade paprika med, det finns galet mycket på de 3 plantor som jag satte i pallkrage i försomras! Plockar så här många varannan dag och sen äter vi det som tillbehör till mat eller som snacks då och då. Ni ser jämfört med honungsmelonen hur stora dom är:
(null)

Efter lunch tog vi tag i trädgården. Macke klippte gräs och jag rensade i pallkragarna och krukor utomhus. Två stora svarta sopsäckar fylldes med sånt som var överblommat och skulle bort innan hösten kommer. Nåt jag behöver klura över är var jag ska plantera krusbärsbusken, rabarbern och klätterhortensian som växt till sig i pallkragarna.

Sen vattnade jag de 50 thujor som inte ännu fått nån droppslang. Avslutade med att koppla på dropslangen som ligger under resterande 130 thujor. Nästa år får vi skaffa mera droppslang så det täcker samtliga. Det skulle vara tidssparande verkligen!
(null)

(null)

(null)

Idag är det första gången på länge som jag tagit några bilder. Inte haft nån lust till det innan. Och det är ju bra, att jag känner mera lust! 

Trädgårdsmässigt så har vi en del att göra innan vi "stänger ner" trädgården inför höst och vintervila. Men det är inte så överdrivet mycket. Vi ska gödsla gräsmattan för att förbereda den inför vilan. Plantera ner rabarbern, krusbärsbusken och klätterhortensian. Täcka pallkragarna. Städa ur och ställa undan krukor i förrådet. Ställa in utemöblerna i förrådet. Ta in citronträden och olivträdet, tills dess måste jag hitta krukor till dom bara. Kratta barr och löv och sen fylla upp thujor, buskar och träd ordentligt med vatten så dom inte bränner sig sen i vår när solen kommer fram samtidigt som tjälen sitter i jorden! Beskärning av vissa träd och buskar ska göras först i vår sen nästa år. Måste marktäcka runt en del trädrötter och buskar också. Sen är det klart och man har bara insidan att hålla reda på 😅

Just det, jag får inte glömma att flytta upp väggkrukorna med chokladblommorna till vinden sen i höst. Däruppe ska de få sin vintervila och förhoppningsvis vaknar dom till liv igen nästa vår, så slipper vi lägga pengar på nya 👍🏼

Sen har jag hela hösten och vintern på mig å bestämma mig för vad jag vill plantera i pallkragarna nästa vår 😍

Om det inte blir ett för stort projekt så vill jag gräva ett dike längs den sidan av gräsmattan som vi inte har nån häck på. Sen plantera thujor även där och gräva ut för en stor rabatt framför som jag vill ha perenner i. Och nån sorts pergola-öppning i mitten av den häcken. Och så vill jag bygga en ställning för hängmatta som jag uppfunnit i huvudet. Och sen vill jag att det byggs en liten träaltan i ena hörnet av tomten där skogslönnen och prydnadskörsbäret växer.  Och sen lite stigar med trampstenar här och var genom trädgården. Och även bygga en planteringslåda för att plantera en klätterväxt i mot fasaden som ligger längs med stenaltanen, humle ligger högst upp på listan just nu, men även honungsros finns i tankarna. 

Så jo, det finns en del planer... Men det måste inte genomföras på en och samma vår (fast det vore ju min önskan såklart). 



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress