Plantera lökar eller inte?

Macke somnade vid nattningen av Hedvig och sover fortfarande. Jag tittar på Skavlan och ska nog gå och lägga mig straxt jag också. Bättre att vara utvilad imorgon, vi kan ju se nåt avsnitt då ist 💕

Har ju planerat att sätta ner tulpanlökarna i helgen men blev lite osäker nu. Har beställt lökar från bakker.com och fick idag ett mail om att dom är skickade. I mailet fanns också denna text bifogad:

"Vi rekommenderar att du packar upp ditt paket så snart som möjligt efter mottagandet, och planterar dina växter och/eller lökar så snart du kan. På hösten bör du dock vänta med att plantera om jorden eller vädret fortfarande är för varmt, annars kommer de att börja gro mot slutet av året och då har du ingen glädje av dem till våren. En bra tid att plantera på hösten är när de börjar varna för nattfrost. På våren är det bäst att vänta med att plantera ut till det är frostfritt och faran för nattfrost är över."

Det vill man ju inte- att dom ska komma redan mot slutet av året! När jag kollar väderleken för minst en vecka framåt så ska det fortsätta vara över 20 grader varmt om dagarna. Det är nog bäst att vänta några veckor iaf!

Läste på en trädgårdsida att man ska höstgödsla gräsmattan snart också, får läsa på lite om det. Det är mycket att tänka på med en trädgård och då har vi endast en gräsmatta, en lavendelhäck och ett silverpäron för tillfället.

När jag klippte gräsmattan idag blev det en sån där härlig doft av nyklippt gräs, riktig försommarkänsla och då slog det mig att "vi äger en gräsmatta, vi äger ett hus!" Man har fortfarande inte förstått det riktigt men ibland så bara slår det en, så härligt! 🌿

Godnatt då gott folk! ❤️

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress