Avokadoträd

För 7 veckor sedan så satte jag en avokadokärna i ett glas vatten.

Efter några veckor så delade kärnan på sig och en rot började sakta men säkert växa fram under kärnan. Idag har jag planterat den i lite jord och klippt bort toppen av en petflaska och satt ovanpå så att det blir som ett litet växthus. Nu hoppas jag att plantan tar fart!

Jag satte ännu en kärna i vatten några veckor efter den första, den har inte riktigt utvecklat nåt rotsystem ännu så den får sitta kvar i sitt glas i några veckor till

Hur gör man?:

Man tvättar en kärna försiktigt rent så att man får bort alla avokadorester. Lägg den sedan för att torka en dag eller två. Skär sedan ett kryss i vardera ände, några millimeter djupt. Stick in 3 tandpetare och placera kärnan i ett glas med vatten, ca 2/3 delar under vatten. Byt vatten då och då så att det hålls fräscht, en gång i veckan räcker nog. Fyll på med vatten hela tiden (typ varannan dag) så att kärnan hålls i vatten hela tiden, botten av kärnan får aldrig stå torr, men kärnan får inte dränkas heller så 2/3 i vatten inte mera. Efter ett tag (några veckor tog det för mina) så spricker kärnan utav sig själv, delar sig lite och en vit rot börjar växa ut.
Just det, det är viktigt att sätta kärnan åt rätt håll i glaset! Den toppigare änden ska vara uppåt och den rundare neråt.

När rotsystemet börjat komma igång är det bra att plantera ner kärnan i jord, den behöver näringen från jorden.

Sen är det bara att hålla jorden lite fuktig. Den får gärna stå lite varmt, jag har min i tvättstugan/groventren för där brukar det oftast vara varmt och skönt från torktumlaren.

Sen är det bara att vänta 🌰

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress