Ett steg framåt
Macke hittade min skiss, jag hade lagt den på badrumshyllan så att inte Hedvig skulle få tag på den. Jag hade ju tänkt att presentera min skiss samtidigt som jag förklarade lite (läs snackade upp den, haha) Men han köpte min ide och höll med 👍🏼 Nu återstår det ju bara att kolla upp det rent materiellt. Kostnaden för material, vad kostnaden blir för anläggning (alltså arbetskostnad) maskinkostnad osv. Förhoppningsvis är det inte allt för många arbetstimmar, vi kan ju inte använda oss av rot-avdrag då vi inte har rätt till det. Först när huset funnits på plats i 5 års tid så har man rätt till rot för tillbyggnad.

Nu är det "Husdrömmar" på SVT.
Carro

Ta offert från flera olik är mitt tips! Skiljer sjukt mycket. Man har ju liksom ingen aning om sånt här... Sedan kan man pruta. Det gjorde våra vänner, från 150 till 97! 😳 Vi har valt att göra mycket själva men muren gjordes av andra (blev dubbelt så dyrt än vad vi trodde...surt!) och schakta tomt och lägga matjord gjorde en firma. Trots att vi (läs: min man) gjort massor själva så har tomten gått på ca 200 och vi är inte klara... 😔

Svar: Oj ja det är mycket pengar!!! Får man fråga vad ni har fått för dom pengarna? Alltså vad inbegriper det? Kram!
Tessan

Carro

Grejen är den att man är ju helt lost när det kommer till husbygge och vi tänkte nig inte riktigt på hur dyrt det blir EFTER att huset med allt är på plats... Hade man varit smart skulle man räknat med en halv mille till just till tomt etc. Men vi har shaktat två gånger, dränerat på tomten, lagt ut matjord, sått gräs, byggt altan, satt häck, planterat träd och lite bärbuskar, anlagt grusgångar med kantstål, lagt skiffergång, gjort mur... Typ det! Vi har kvar några planteringar med belysning, sätt lite fler buskar, bygga plats för soptunnor, eventuellt sätta något staket för vilt... Alltså det är säkert mer kvar... Men vi har delat upp det under några år. Känns grymt bra att vi gjort mycket själva! Min man liksom grävde dränering över tomten för hand! Haha Vilket pucko! Från början tänkte vi lägga plattor, men det blev alldeles för dyrt och nu älskar jag våra grusgångar! Skiljer sig lite från grannarna.

Svar: Nu har ju fått massor gjort! Ja tomten är en post för sig..! Vi tänkte lite på det från början men bestämde sedan att lägga krutet på huset ist och sen låta tomten vara som den (alltså en sand och stenåker) i några år. Men nu när vi börjar närma oss vår och sommar så viiiiill jag ha nånting klart iaf. Om det var bara upp till mig så hade vi kört på, men sambon är lite av en bromskloss (på gott och ont- oftast gott) så vi får se hur pass jag lyckas övertala honom...😁
Tessan

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress