Tisdag
Minns ni att jag hade fruktansvärt ont i tjejmagen för några år sedan, innan jag blev gravid med Hedvig. 

Det blev ju både skiktröntgen och magnetröntgen, ultraljud och gynundersökningar. Man hittade nånting på utsidan av livmodern, nåt som läkarna inte sett tidigare sa dom. 

Sen såg man ju vid kejsarsnittet att jag hade muskelknutor på livmodern. 
Senaste månaderna så har smärtan kommit tillbaka! Det börjar vid mensen och pågår sedan en vecka framåt. Det är som mensvärk fast mycket värre. Nästan som barnafödande-ont.

I lördags fick jag ont på förmiddagen när vi var hemifrån och tog därför inte värktablett (har receptbelagda) förren 2 timmar efter första känningarna. Det brukar ta ca en timma innan värktabletterna ger nån verkan men i lördags tog det lite mer än två timmar. Jag hade så ont så att jag höll på att kräkas! Jag frös och skakade i hela kroppen pga smärtan. Nästan så att jag trodde att jag skulle glida in i medvetslöshet typ, på riktigt alltså. Det strålade ner i vänsterbenet och i ryggen. Jag tänkte flera ggr att jag skulle åka in till gynakuten men jag avvaktade samtidigt då jag var orolig att dom skulle vilja ha kvar mig över natten, vi hade ju planer på att åka till pappa och se Melodifestivalen m.m. 
Jag visste ju även att om några timmar så skulle smärtan vara nästintill borta.

Så jag stod ut och två timmar senare började smärtan klinga av. 

Men nu måste jag ta tag i det här! Jag pratade med en sjuksköterska på jobbet som har jobbat på gyn i många år och hon tyckte det lät lite som endometrios. 

Har fått en jourtid hos läkare på gyn nästa vecka. Måste få svar och framförallt bukt på detta för så här kan jag inte ha det 7 dagar per månad.

Tabletterna jag äter mot smärtan (Orudis) blir jag dåsig utav (vanlig biverkning) och dessutom får jag ont i vanliga magen av dom, dom fräter ju en del och risken finns för magsår. Så jag hoppas att man kan diagnostisera och sen göra nåt åt det, titthålsoperation eller nåt.
Muskelknutor känner man oftast inte av alls så förmodligen är det inte den/dom som spökar utan nånting annat. Vi får se.
Mamma

❤️ Bra att du fått läkartid. Jag hade själv liknande innan Jesper. De gjorde ett titthål och såg en så kallad äggcysta som de kunde ta bort i samband med titthålet. Kram

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress