Fröknäcke
Har nyss gjort en laddning fröknäckebröd igen :)
Här kommer recept och bilder:

1/2 dl solroskärnor 
1/2 dl pumpakärnor 
1/2 dl sesamfrön 
1/4 dl linfrön
1 dl majsmjöl
1 tsk salt
1/2 dl rapsolja
1 1/4 dl kokande vatten
Flingsalt (att strö över)

Blanda de torra ingredienserna först (utom flingsaltet)
Tillsätt olja och kokande vatten och blanda. Det blir en kladdig, grynig massa.

Lägg massan på bakplåtspapper på en plåt. Jag brukar täcka över med ett bakplåtspapper innan jag kavlar ut blandningen


Sen drar man bara försiktigt bort det övre pappret


Sen strör man över flingsaltet, jag tar några nypor men det gör man som man vill, en del kanske vill ha utan :)

In i ugnen på 150 grader 
Enligt receptet så är gräddningstiden 45 minuter men jag har förkortat den då jag tycker knäckebrödet nästan smakar lite bränt då, så jag kör på 30 minuter :)

Sen är det bara att bryta i bitar i önskad storlek när det har fått svalna lite.

Superlätt och supergott!! :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress