Varm honungsmjölk

Testar å kopiera in en artikel jag hittade på nätet :) För oss sömnlösa menar ja...



Ett glas mjölk kan lösa dina sömnproblem
Mammas gamla huskur att göra varm mjölk med honung när man inte kan sova fungerar faktiskt.
Det visar en holländsk studie.

Om du har svårt att somna på kvällen så kan det vara en bra idé att dricka ett glas varm mjölk med honung. Särskilt varm mjölk kan verka lugnande och göra att du somnar lättare.
Anledningen till att huskuren fungerar är att mjölk innehåller den essentiella aminosyran tryptofan, som är en av de aminosyror kroppen själv inte kan tillverka utan som vi måste få i oss via kosten. Tryptofan är en av förstadierna till signalämnet serotonin som är viktigt för att kroppen ska kunna sova gott under natten.
Mjukt, varmt och sött
För att tryptofanet ska kunna verka, så behöver det lite hjälp av insulin. Det tillverkas i kroppen när vi äter något sött – därför passar det perfekt med en tesked honung som får smälta in mjölken.
I den holländska studien fick en del av deltagarna äta tryptofanrika livsmedel, medan de andra fick äta tryptofanfattiga. Det visade sig att gruppen som fått den tryptofanrika dieten sov bättre, var piggare på morgonen och presterade bättre under dagen.

Jag har själv testat varm honungsmjölk vid 2 tillfällen sen jag blev gravid och det har funkat för mig :) sen om det är placeboeffekt eller inte det vet jag inte..

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress