Järn

Precis fått i mig lite kvällsmat :) Det blev Smoothies ala Frida- fryst spenat, banan, persilja, frysta bär (svarta och röda vinbär, björnbär, blåbär och jordgubbar blev det i min) och sen färskpressad apelsinjuice, kör i mixern (eller som i mitt fall med stavmixern då min jäkla mixer tydligen blivit utsliten och nu är trasig) Mycket spenat ska det vara. Läste på Google om spenat häromdagen för att få veta hur pass vida det innehåller Järn eller inte. Det stod att det var järnrikt men en sanning med modifikation samtidigt- spenat innehåller mycket riktigt järn men det innehåller. Även Oxalater som är ett ämne som gör det svårare för kroppen att ta upp järnet. Därför bör man samtidigt äta nånting C-vitamin rikt, då C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn. Så då är det ju perfekt med vinbär och färskpressad apelsinjuice i också! Nu ska jag dricka upp sista slurken på min nyttiga smoothie och sen lägga mig på soffan med gott samvete och titta på Farmen, Familjen Annorlunda och Dicte med gott samvete :) måndags-tv är det bästa!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress