Nära skjuter ingen hare...

Igår vid 17:30 började jag få förvärkar med ca 15 minuters mellanrum. Tog en Alvedon vid 18:30 och la mig på sängen en stund. Från 19:30 började vi klocka dom och då kom dom med ca 6-7 min mellanrum och lite starkare. En timme senare tog jag en varm dusch men värkarna avtog inte av det heller. 21:20 ringde jag till förlossningen och dom ville att vi skulle komma upp dit. Packade bb-väskan lite fort (glömde flera saker) och en väska till Macke. Vid 22 var vi där och togs emot av en barnmorska som vi träffat förut på föräldrautbildningen och som är superbra, rak och ärlig och verkar otroligt kunnig! Fick på mig band över magen kopplat till ctg och fick ligga så i ca 30 minuter tills BM kom tillbaks och berättade att dom registrerat värkar (nu med ca 3-4 min mellanrum) Fick en Bricanyl-spruta i låret för att mildra värkarna lite. 3 värkar senare så upphörde dom. Efter det ville läkaren kontrollera lite med ultraljud och känna på livmodertappen. Ultrat visade att hon nu vänt sig rätt :) måste hänt under dagen tror jag, eller under värkarna kanske? Tappen var lite kortare men fortfarande "lång". Dom ville helst ha kvar mig för observation under natten så vid midnatt fick vi ett rum och jag fick en insomningstablett. Bricanylen ger en rätt så kraftig hjärtklappning och jag skakade en del så insomningstabletten gjorde inte nån verkan överhuvudtaget! Vid 03 ringde jag på sköterskan och fick då 2 citodon. Men nä jag kunde verkligen inte somna. Vid 06 slumrade jag till för första gången, 07:30 kom nästa BM in för att kolla ctg kurvan igen. 09 kom läkaren som gick ronden och då hade jag precis haft 2 sammandragningar/förvärkar. Så vi avvaktade några timmar och bestämde att får jag samma värkar som igår så blir det snitt under dagen annars siktar vi fortfarande på torsdag nästa vecka. Kl.13 blev vi utskrivna från förlossningen då det varit lugnt under dagen. Men får jag som Igårkväll så skulle vi komma tillbaka och då blir det snitt då. Nu är jag rätt så trött minst sagt! Har hämtat hem Axel som varit hos sin mormor och längtat efter sin mamma :)

Jenny

Hej! Nu kommer en ny fråga från mig som frågade om viktuppgång som du var så gullig och svarade på :)
Hur kommer det sig att du ska föda med kejsarsnitt? Frågar bara för att jag är så förlossningsrädd och undrar om det är ett val man har, eller om det i ditt fall helt enkelt beror på något annat? Ha det bra!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress