Dessutom

Ska också tillägga att det är så olika från person till person med vikten under graviditet. Det finns dom som går upp 3 kg under en hel graviditet (grattis till dom) medans andra går upp 35-40 kg. Generellt så ska underviktiga gå upp mera och överviktiga gå upp mindre men det är inget man kan bestämma själv tyvärr. Förutom 10 kg som säga vara bebis, fostervatten, moderkaka, ökad blodvolym m.m så lägger kroppen också på sig några kilo (kanske 4-5kg) i viktreserv. Jag känner dom som lagt på sig 5-7 kg bara på sista veckan (fast i vätska då) oftast om man har tur så har ju kroppen ett minne av vad man vägde innan och dom där gravidkilona hinner liksom inte fastna riktigt utan lossnar sen lite snabbare och med mindre ansträngning än såna överviktskilon som man burit i år på. Ja vad ska man säga, man kan tyvärr inte banta under en graviditet och det är inte särskilt lätt att motionera heller så man får helt enkelt bara härda ut och sen ge sig faan på att lägga i en högre växel när kroppen är återställd igen en tid efter förlossningen :)

Jenny

Tack snälla för ditt svar! Och snabbt dessutom! Just nu känns det som att jag inte har så mycket jag kan äta, mår så illa på eftermiddagarna och kvällarna...Det som går i är tyvärr bröd och pasta :( Men jag är ju så tidigt i grav än så allt kan ju hända. Promenera lite ska jag försöka bättra mig på iallafall. Tack för att du tog dig till att svara och delade med dig! Det kanske dyker upp fler frågor längre fram ;)
Kram

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress