Barnmat :)
Vi har börjat introducera lite matsmaker för Hedvig (tidigast vid 4 månaders ålder kan man börja) så hon har fått smaka en liten fingertopp av våra såser ett par ggr. Hittills har hon fått prova på gräddsås, fil och tryffelsås :) små smaksensationer som det kallas :)
Mellan 4-6 månader är det bra om dom får i sig små mängder gluten medan dom fortfarande ammas (eller får ersättning) detta minskar risken för att barnet blir glutenintolerant. Man kan ge en liten tesked barngröt eller välling några ggr per vecka (smaka gärna först och smacka och säg mmmm så att barnet ser) och sen efter 6 månader successivt öka mängden :) 
(Infon har jag tagit från en broschyr vi fått från BVC)

Så nästa steg blir att köpa lite barngröt nästa gång vi handlar :) 
Emma

Elliot älskar mat!! Han ville bara ha mer och mer av smakportionerna och han satt och slog näven i bordet när vi åt och han inte fick nåt. Sluta med att ungen bara vill äta gröt eller nåt annat på dagtid och amma får jag bara göra kvällar, natt och tidig morgon. Försöker amma även nåt mål på dagen men han är helt ointresserad av bröstet nrät det finns annat att titta på.
Ett tips sen när Hedvig ska äta mer är att göra broccolimos, alla ungar jag känner älskar det!! Jag har massor av barnmats recept så säg till om du vill ha dom nån gång så kan jag skicka över dom!

Svar: Haha jag kan se honom slå näven i bordet framför mig, hahaha!! Tack vad snällt vi tar gärna recept :) ❤️
Tessan

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress